קורס פסיכו-חינוכי לצוותי חינוך
"גיבורות על"
"גיבורות על"
העצמה ולמידה אקטיבית באמצעות סטורי-פילמינג וכלים אימוניים אדלריאניים
קורס היברידי חווייתי המשלב הרצאות של ד״ר אנאבלה שקד ויצירת סצנות בקבוצה סביב תכני ההרצאות עם אנשי מקצוע
על הקורס
חווייה בלתי נשכחת
מקצועיות
התאמה אישית
שילוב תוכן ותהליך
אחריות
גמישות לשטח
מענה הוליסטי
ללמוד מהמקור
למעלה מעשר שנות ניסיון
לאיפה הקורס מתאים?
בתי ספר יסודיים, על יסודיים ומרכזי נוער
למי הקורס מיועד?
מורות, מורי-מורות, עו״סיות, צוות פרא רפואי, יועצות, מטפלות רגשיות ומנהלות
כמה זמן הקורס פועל?
5 שנים
מהם אזורי
הפעילות?
בכל הארץ - פנים מול פנים או בזום
בשילוב מפגשים אסינכרוניים במודל או הרצאות קבוצתיות
כל שינוי בחיינו מתחיל ממסגור מחדש של הסיפורים
שמובילים את התנהגותינו ובחירותינו
שמובילים את התנהגותינו ובחירותינו
מטרות הקורס
1. להקנות למשתתפים מידע וכלים ליצירת למידה משמעותית ועקבית במרחב החדש, תוך התייחסות להיבטים החברתיים, הרגשיים, ההכרתיים והלימודיים של כל תלמיד ותלמידה.
2. להכיר ולהבין את הסיפורים החוזרים של התלמיד הנמנע ושל התלמיד המתנגד. את חלקו של התלמיד בסיפור ואת החלק שלנו. לאחר מכן ללמוד ולהתנסות בכלים שיאפשרו לעצב מחדש את הסיפורים והתפקידים של התלמידים ושלנו.
3. ללמד איך רותמים את התלמידים להתנהגות פרו חברתית בכיתה, לתרומה, להתפתחות אישית ולשיתוף פעולה.
4. לקבל כלים ליצירת אקלים כיתתי בטוח ולזיהוי מצבי מצוקה של תלמידים.
5. ללמוד כיצד לייצר מרחב חיובי להתפתחות וצמיחה משותפת של המורה ותלמידיו.
6. להבנות את התפקיד של המשתתפים בקהילה חינוכית הלומדת במרחבים גמישים.
7. להקנות למשתתפים מידע וכלים מהתיאוריה האדלריאנית, אשר יאפשרו להם להיות מנהיגים אפקטיביים ודמויות מעוררות השראה ואמון המשלבות בין אמפטיה וקבלה לבין גבולות.
8. ללמד מידע וכלים מעולם האימון על מנת לקדם ילדים בתוך הקבוצה, ואת הקבוצה כמערכת.
9. לצייד את המשתתפים בארגז כלים של התערבויות ותרגילים מעולם האימון והסטוריפילמינג אותם ניתן ליישם בכיתה.
10. לפתח מנהיגות להטמעת השפה החדשה בקהילות הלומדות של המשתתפים.
אין צורך בידע מוקדם למשתתפים!
המשתתפים אינם חייבים להצטלם.
המשתתפים אינם חייבים להצטלם.
שאלות ותשובות
בתחילת כל מפגש נצפה בהקרנה קבוצתית בהרצאות אסינכרוניות של ד״ר אנאבלה שקד בנושא כלים אימוניים להעצמה ולימוד אקטיבי
לאחר ההרצאה נקיים סדנה חוויתיות של סטורי-פילמינג בה הסיפורים שמאחורי תכני ההרצאה יקבלו במה בשיח עמיתים יצירתי
במהלך חיינו אנו אוספים סיפורים כזכרונות המעצבים אותנו. הסיפורים שאנו נושאים על בית החינוך המסורתי שהיה נהוג בתקופה בה היינו ילדים, אינם תואמים את דרישת המציאות העכשווית של קהילה חינוכית לומדת.
שינוי זה מציב בפנינו, אנשי ונשות החינוך משימות ואתגרים חדשים. גם התפקיד שלנו בסיפור משתנה מריכוז המידע והקנייתו לריכוז תהליכי למידה אישיים וקבוצתיים, שמשמעו לעזור לכל תלמיד ותלמידה לבחור מסלול לימודים אישי, להשקיע בו בהתמדה ולחוות חוויית הצלחה.
שינוי התפקיד שלנו דורש מאיתנו פתיחות, גמישות יצירתיות ויזמות מחד, ורכישת מיומנויות להעצמה, איתגור ותכנון מאידך. עלינו להכיר מה מקדם את החתירה האקטיבית והאפקטיבית של התלמידים והתלמידות לקראת הצלחה לימודית והגשמה עצמית, מה חוסם אותה, וכיצד לעזור לילדים להתגבר על החסמים על ידי חיבור לכוחות ולרצונות שלהם, ולבחירה להיענות לדרישות המציאות.
לצורך כך, הרצאותיה של ד״ר אנאבלה שקד בליווי סדנאות הסטורי-פילמינג יקחו אותנו למסע להתבוננות והבנייה מחדש של הסיפורים המעצבים את דרכינו המקצועית.
חמישה עשר מפגשים בני ארבע שעות אקדמיות.
1. 80% נוכחות
2. השתתפות פעילה, מוכנות לשיתוף כנה, השתתפות בתרגילים וההתנסויות
3. תרגול בית בהיקף של כשעה עד שעתיים בשבוע.
1. השתתפות פעילה לאורך כל המפגש עם מצלמה דלוקה בהרצאות ובסדנאות. המיקוד יהיה במפגש ללא הפרעות כמו אוכל, ועוד.
2. סביבה שקטה ללא כניסות ויציאות ובמקום בו האינטרנט חזק ולא נוטה לניתוקים.
3.להכין דף חלק ומרקר/טוש שחור.
4. כדי לראות את כל המשתתפים יש להיות ב-gallery view (הסבר נוסף במפגשים עצמם).
5. בכל שלב המצלמה של המשתתפים פתוחה אלא אם כן המלווה הטכני סגר אותה מסיבות הנוגעות למהלך המפגש.
6. במפגש עצמו המשתתפים מקבלים הנחייה מהמלווה הטכני על השימוש במצלמה (hide non video participants).
כל מפגש יכלול רכישת מידע וכלים, תרגול או הדגמה, דיון או ניתוח של סיפור מקרה באמצעות סטורי-פילמינג ואיסוף תובנות.
נשתף בקבוצה באתגרים מקצועיים ואישיים וניצור ביחד סיפורים שייתנו מענה יצירתי ומקצועי לסוגיות שעלו בהרצאה
לאחר שנתגבש לקבוצת עמיתים לומדת, משתפת, תומכת ויוצרת נחייה את הסיפורים לסצנות קולנועיות שימחישו את האתגרים ויעזרו לנו לבחון את דרכי ההתמודדות האפשריות.
בהרצאות תלמדו כלים אימוניים להעצמה ולימוד אקטיבי ובסדנאות נעמיק ונתרגל את הכלים באמצעות חווייה ולמידה אקטיבית שישלבו סיפורים וסצנות קולנועיות.
בנוסף הסדנאות ירחיבו את ארגז בהם תוכלו להשתמש עם תלמידיכן, ביחד עם התכנים האימוניים שתרכשו בדרך. בסדנה תצרו, תשחקו ותצלמו סצנות מחייכן המקצועיים. באמצעות הסצנות תוכלו לעצור, להריץ לאחור ולבחון מחדש את העלילה כאוות נפשכן.
בסדנה נחווה למידה באמצעות חווייה וסיפור, שהיא הדרך המיטבית ללמידה אפקטיבית.
זוהי חוויה מעצימה שתלווה אותנו בבחירות היומיומיות שלנו בבית הספר.
הלמידה חוויתית תהווה עבורנו התנסות ודוגמה למרחב למידה גמיש, אקטיבי ויצירתי המעודד פתיחות ויזמות.
הסדנאות יחד עם יצירת הסיפורים והסצנות יהיו עבורנו דרך חוויתית, מהנה ואקטיבית ללמידה שתסייע ותלמד אותנו כיצד לעזור לתלמידנו לעשות זאת בצורה אקטיבית וחוויתית גם כן.
באמצעות התכנית תצליחו לגעת ולהעצים את תלמידיכן
מתוך כבוד הדדי ושיתוף פעולה
מתוך כבוד הדדי ושיתוף פעולה
הקדמה של ד״ר אנאבלה שקד וסדנת סטוריפילמינג
הכרות חוויתית ומעצימה עם התכנית, הקבוצה והמנחה
הרצאה ותרגול בנושא:
אתגר החינוך עכשיו ומעכשיו, המעבר מהמורה כמורה למנטורינג ומאפשר
הרצאה ותרגול בנושא:
אין ילד רע, יש ילד שרע לו – הבנת ההתנהגות של התלמידים המאתגרים בצורה אקטיבית
קבוצת הלמידה כמרחב בטוח להתפתחות ולמידה
הרצאה ותרגול בנושא:
תקשורת אפקטיבית וסובייקטיבית
התבוננות על הסיפורים המעצבים אותנו ואת תלמידנו באמצעות מודל אפר״ת
התנסות חוויתית בהמצאת סיפור מתוך עולמנו לפי מודל תפיסת האדם של אלפרד אדלר
״אין ילד עצלן, יש ילד מיואש״
הרצאה ותרגול בנושא ההמנעות:
הסיפור של התלמידים המאתגרים בצורה פסיבית
תרגול עידוד 1
הרצאה ותרגול בנושא תפיסת עולם אופקית ואנכית:
שימוש בתרומה, ביצירתיות ויוזמה במקום בתחרותיות
בחינת אסטרטגיות שונות לשייכות ותנועה בחיים. היתרונות והמחירים של תנועה ביחד עם האחר, לעומת בתחרות מולו.
תרגול עידוד 2
הרצאה ותרגול בנושא הקשבה:
הקשבה מעבר לנאמר ושפה חיובית. התנסות ובחינת דרכי השפעה אפקטיביות בדיאלוג.
הרצאה ותרגול בנושא שאילת שאלות:
דרכים אפקטיביות להשפעה בדיאלוג באמצעות שאילת שאלות
הרצאה ותרגול בנושא עידוד:
הכרות עם דרכי עידוד אפקטיביות שונות לדיאלוג
תרגול עידוד 3
הרצאה ותרגול בנושא עידוד ושייכות:
מפגש על התפקידים החברתיים שממלאים חברי וחברות הקבוצה, והרחבת תפקידים אלו באמצעות מרחב הלמידה
הרצאה ותרגול בנושא התוצאות ההגיוניות:
כיצד לעזור לתלמידים ולהכינם לחיים באמצעות פיתוח אחריות ועצמאות.
שימוש ב״תוצאות הגיוניות״ יאפשר לנו לעזור לתלמיד לעצב את הסיפור המוביל אותו לבחירות חדשות בחיים, בצורה המותאמת לעולם אליו ייצא אחרי תקופת בית הספר.
הרצאה ותרגול בנושא שילוב קהילת התלמיד בתהליכי שינוי:
על חשיבות שילוב ההורים ומשפחות התלמידים בתהליכי השינוי, וכיצד להשתמש בכלים שנרכשו בקורס על מנת לרתום אותם לתהליך בצורה אפקטיבית.
הרצאה ותרגול בנושא יצירת חוויית מוגנות בקבוצה:
כיצד ליצור חווית מוגנות ולזהות אותות מצוקה בקבוצת התלמידים שבאחריותי
הרצאה ותרגול בנושא מטרות ותכנון:
סיכום התכנים שעלו בקורס, וכיצד להטמיעם על מנת ליצור שינוי אמיתי
הרצאה ותרגול בנושא:
סיכום ובניית תכנית פעולה שהמשתלם ייקח איתו לאחר סיום הקורס, באמצעות כלים אימוניים
מה יהיו תוצרי ההשתלמות?
הצוות יאהב יותר ללמד
הצוות יתגבש
נקודת המבט
על התלמידים תשתנה
הקשר בין התלמידים לצוות ישתפר
גיבוש ולמידת
עמיתים
מה זה סטורי פילמינג?
סטורי-פילמינג היא שיטה אימונית ליצירת מרחב ללמידה והעצמה באמצעות יצירת סצנות בקבוצה וצפייה בהן.
״בני אדם חושבים בסיפורים: לא בעובדות, מספרים או משוואות״ יובל נח הררי
מתוך אינספור התרחשויות שאנו עוברים בחיינו אנו בוחרים מספר אירועים מצומצם, ואוספים אותם כפסיפס של סיפורים בזיכרון שלנו. הסיפורים האלו מייצגים עבורנו מי אנחנו, מי האחר, מהם החיים ומה תפקידנו לעשות בהם (אדלר, 1931).
בסטורי-פילמינג נתחיל בהמצאת הסיפור, נמשיך ביצירת הסרט ונסיים בצפייה בו.
בתחילה, ניצור סיפורים עם התחלה, אמצע וסוף. בשביל ליצור את אותם הסיפורים נשתמש בחומרי הבניין מהם אנו בנויים, הסיפורים המעצבים את אישיותנו. בהמשך, נהפוך את הסיפורים לסצנות מצולמות בתהליך יצירה מהנה, מצחיק אך עמוק ומשמעותי שבמהלכו נשתף פעולה ונמלא תפקידים של צוות קולנוע. תפקידים כמו משחק, בימוי, צילום, סאונד והפקה. באמצעות התהליך נתבונן על התנועה החברתית שלנו בחיים, נחקור ביחד את הסיפורים שלנו ונעשה להם ״reconstruction״. הקבוצה תהיה עבורנו מיקרוקוסמוס באמצעותו נוכל לצפות ולהתנסות בדרכים חדשות להשגת מטרותינו.
הסרט והתהליך יצירתו יתנו חיים לאירועים אישיים, קבוצתייים ואירגוניים, אירועים שנוכל לשזור ולקחת אל תוך פסיפס הסיפורים שמעצבים אותנו.
מה זה סטורי פילמינג?
הרצאות אסינכרוניות
סדרת 10 ההרצאות של הקורס ״מבעיה לאתגר״
של המרצה הבכירה ד״ר אנאבלה שקד
סדרת ההרצאות נבנתה במיוחד עבור תכנית זו ותהווה עבורכם בסיס להבנת שיטת הסטוריפילמינג, בה תתנסו בסדנה.
בהרצאות תחשפו לכלים אימוניים פסיכו-חינוכיים מתוך מודל תפיסת האדם של אלפרד אדלר, שישתלבו ויוטמעו במפגשים הסדנאיים . ההתנסות החוויתית תאפשר הצצה למרחב למידה חוויתי, חדשני, מהנה ומעצים. המשלב צפייה, שיח ויצירה.
סדנת סטוריפילמינג
תרגול להרצאות-למידת עמיתים
למידה חוויתית, חדשנית ומהנה של מיומנויות פסיכו חינוכיות ובינאישיות באמצעות שיטת הסטוריפילמינג. תהליך למידה שמשלב יצירה קולנועית בצוות, גיבוש קבוצתי והעצמה אישית. שיטת הסטוריפילמינג שמה דגש מרכזי על למידת עמיתים, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.
בתרגול:
- נמציא סיפור קבוצתי משותף
- נתנסה ביצירה קולנועית מתוך הסיפור שיצרנו
- נתבונן על הסיפור המשותף שיצרנו כסצנה קולנועית
- נבחן מה הסצנה אומרת עלינו ומה נרצה לעשות עם זה
- נהנה, נתגבש, נמצא פורקן ונגלה מחדש את שותפינו לדרך